Poznáte to? Máte cieľ, a rozhodnete sa ho realizovať. V predstavách si ho vizualizujete, aké to bude keď… Naplánujete si potrebné kroky a plný nadšenia a odhodlania sa pustíte do akcie. Zo začiatku ide všetko ako po masle. Postupne sa rozbehnete až do momentu, kým nenarazíte na prvú prekážku. Postretne vás niečo, čo nebolo v pláne. Vo vašom živote sa vyskytne nečakaná udalosť a zrazu ste nútený venovať jej zvýšenú pozornosť a čas. Alebo sa vám jednoducho nechce, dôjdu vám sily, stratíte motiváciu. Príde chvíľa, kedy by ste sa na všetko najradšej vykašľali. V mnohých prípadoch sa tak aj stane.
Začnete a neskončíte
Samozrejme, nie vždy to tak musí byť. Záleží od nás a od toho, do čoho sa pustíme. Každý už v živote niečo dokončil. Prinajmenšom základnú školu, ak nie strednú alebo vysokú. Určite mi dáte za pravdu, keď poviem, že najčastejšie dokončujeme to, čo nás baví, alebo to, čo musíme.
V živote vykonávame množstvo každodenných povinností, ktoré dokončujeme automaticky, bez toho aby sme si to uvedomovali. Takže tvrdenie, že neviete veci dokončovať je vo svojej podstate výhovorkou. Určite si každé ráno a večer skončíte umývať zuby. Neodídete od umývadla s plnými ústami zubnej pasty? Alebo áno? 🙂
Čo nám teda bráni dokončovať niektoré úlohy? Pozrime sa teraz na to z iného uhla pohľadu a zamerajme sa na to, čo všetko vplýva na našu schopnosť dokončovať
1. Celého slona naraz nezjete. Treba ho najskôr rozporcovať
Najčastejšie nedokončujeme v prípadoch, keď chceme toho stihnúť veľa v krátkom čase. V momente, keď sa do niečoho púšťate, uvedomte si, koľko času tomu treba venovať a čo všetko musíte vykonať. Nie vždy ide všetko hladko, preto myslite aj na prípadne výzvy a komplikácie. Ak je úloha pre vás veľkým sústom, jednoducho si ju podeľte na menšie.
Dokončovanie totižto uvoľňuje do tela hormón šťastia dopamín. Ak úspešne ukončíte menšiu úlohu, s radosťou sa pustíte do ďalšej. Takto budete mať pocit, že sa vám darí a postupne krok po kroku napredovať. Stratégia plnenia čiastkových úloh vás nakoniec dovedie k veľkému výsledku, ktorý ste chceli na začiatku dosiahnuť.
2. Prokrastinácia: alebo radšej to odložím na neskôr
Často tiež nedokončujeme veci, ktoré nám “nevoňajú”. Keď máme urobiť niečo nepríjemné, zložité, čo nám je proti srsti, alebo si to vyžaduje veľa práce, sústredenia, pozornosti.
Dokončiť niečo, čo nás nebaví, býva obrovskou výzvou. Napríklad upratovanie garáže či pivnice, alebo si urobiť poriadok v papieroch. Často odkladáme aj vážne a dôležité rozhovory, s partnerom alebo šéfom v práci, zo strachu, ako budú reagovať. Koľko krát ste si povedali, že musíte zavolať svokre. ale predstava toho, čo všetko si vypočujete vás odrádza. Čakáte na vhodnejšiu chvíľu.
Život neustále prináša ďalšie a ďalšie povinnosti a vám sa môže stať, že v priebehu času na niektorú z úloh zabudnete. Nevyriešená záležitosť sa takto môže stať časovanou bombou a vybuchnúť v tej najhoršej možnej chvíli. Určite ste už zažili situáciu, v ktorej ste mali dojem, že sa na vás rúca celý svet. Len ste čakali, čo ešte na vás spadne.
Odkladanie povinností na neskôr, nebýva šťastným riešením. Aj nepríjemné úlohy treba plniť. A úprimne, koľko krát sa vám stalo, že ste niečo dlho odkladali a keď ste to konečne spravili, vôbec to nebolo až také hrozné, ako sa vám to na prvý pohľad zdalo.
Zamyslite sa: Čo konkrétne odkladáte a neviete sa nakopnúť, aby ste to konečne urobili?
3. Nedokončené úlohy sú zlodeji pozornosti
Pomaly a postupne nás zožierajú z vnútra. Všetky plány sú stále uložené v našom podvedomí a z času na čas si ich pripomíname. Naša krátkodobá aj dlhodobá pamäť majú svoju kapacitu. Ak sa nám nedokončené úlohy hromadia, tie, ktoré sú pre nás menej dôležité môžeme zabudnúť.
To, že si v hlave držíme veľa informácií naraz, nás oberá o pozornosť. Ťažko sa nám sústredí. Miesto toho, aby sme venovali fokus prítomnosti a aktuálnej činnosti, neustále v myšlienkach odbiehame k tomu, čo všetko by sme mali ešte urobiť.
Ako si v tomto prípade pomôcť? Spravte si takzvaný TO DO list alebo zoznam úloh. Naplánujte si všetky úlohy, ktoré musíte spraviť aj termíny dokedy. Všetko, čo už máte hotové postupne zo zoznamu vyškrtnete. To čo je na papieri sa tak rýchlo nestratí ako to, čo si držíte v hlave. Určite je to spôsob, ako odbremeníte svoju myseľ a získate späť svoju pozornosť.
Skvelým pomocníkom na značenie si dokončených úloh je napríklad diár úspechu R.A.D. Napríklad, každý deň si doň zapisujte svoje tri najdôležitejšie úspechy. Všetko, čo ste v priebehu daného časového úseku dokončili, si dokážete zvedomiť v týždennom a mesačnom zhodnotení. Ľudia, čo pravidelne pracujú s diárom R.A.D. sú v dokončovaní úloh efektívnejší.
4. Vytvorte si vlastný systém
Mnoho ľudí si nevie určiť priority a zaoberá sa nepotrebnými vecami. To, čo je dôležité, odkladajú na neskôr. Často sa stáva, že popri plnení úlohy podľahnú zlodejom pozornosti ako sú sociálne siete, neustále prichádzajúce správy, maily, či telefonáty. Akonáhle začnú robiť, hneď ich niečo vyruší. Zahľadia sa z okna, idú si spraviť kávu, či spýtať sa niečo kolegu. V skutočnosti za úspešným dokončovaním stojí schopnosť sústrediť sa a vytrvať.
Žijeme v rýchlej dobe preplnenej informáciami. Predošlé generácie neboli nútene zaoberať sa toľkými podnetmi v tak krátkom časovom úseku. To čím sa my zaoberáme počas dňa či týždňa, oni riešili mesiace alebo vôbec. Informačné technológie a internet nás neustále bombardujú novými podnetmi.
Ak nemáme správne nastavený systém, môžeme sa dostať do kolobehu nestíhania, tlaku, stresu a pocitu, že sme vlastne nič nespravili. Popri povinnostiach by ste nemali zabudnúť aj na čas na oddych, relaxáciu, meditáciu a vyčistenie hlavy. Ak ste dlhodobo zavalený množstvom povinností a nedokončených úloh, v najhoršom prípade môžete vyhorieť.
Zavedením systému si uvedomíte, že, každá vec má svoje miesto a každá úloha svoj správny čas.
Ako však takýto systém vytvoriť? Zoberte si na pomoc diár úspechu R.A.D. V ňom nájdete návod ako si usporiadať harmonogram dňa. Akým spôsobom žijete svoj deň, tak žijete aj svoj život. Veľkou pomocou môže byť pre vás zavedenie pravidelných rituálov. Po čase sa stanú vo vašom živote samozrejmosťou a vy sa budete môcť lepšie sústrediť na priority.
Máte niečo nedokončené? Nevyjasnené? Čo prvé vám napadlo? S najväčšou pravdepodobnosťou to, čo vás ťaží najviac. Môžete to dokončiť hneď teraz? Alebo si stanovte najbližší možný termín, kedy tak učiníte. Nenechávajte to len tak svojvoľne plávať.
Odteraz sa pýtajte sami seba a to niekoľkokrát denne, čo musíte urobiť preto, aby ste svoje otvorené úlohy v čo najkratšom čase vyriešili. Urobte si z toho nový návyk. Hľadajte spôsoby ako sa to dá, nie výhovorky, prečo to nejde. 1 dokončená úloha má totiž väčšiu hodnotu ak 5 rozrobených.