Prečo si stanoviť cieľ v komunikácii.
Poznáte ten pocit, kedy sa hodiny s niekým rozprávate, ale potom nadobudnete dojem, ako by ste vlastne nič nepovedali? Pritom niekedy dokážete vyjadriť silnú, hodnotnú myšlienku jedinou vetou.
Položili ste si pred tým, než ste sa pustili do debaty so šéfom, kolegom, partnerom, kamarátkou či rodinnými príslušníkmi otázku, čo je vaším cieľom v rámci rozhovoru? Čo si prajete dosiahnuť?
Ak to človek neurobí, rýchlo môže nadobudnúť dojem, akoby hovoril o ničom. Miesto toho, aby zreteľne vyjadril svoj zámer a dostal sa k podstate, chodí ako pes okolo horúcej kaše, a zachádza do všemožných tém a uniká mu podstata.
Veľakrát túžime niečo dosiahnuť, ale zabúdame si to zvedomiť
Ak si poviete, že cieľom vášho rozhovoru je napríklad zistiť, ako sa mal kamarát počas uplynulého týždňa, ako sa darí kamarátke s výchovou dieťaťa, alebo ako si kolega predstavuje spoluprácu na novom projekte, zrazu pomenujete cieľ a celá komunikácia začne prebiehať inak. Oveľa rýchlejšie sa dostanete k jadru veci.
Ak si vedome stanovíte cieľ svojej komunikácie, vaše podvedomie bude automaticky smerovať vyberať slová aj otázky k jeho naplneniu. Komunikácia sa zrazu pre vás stane prirodzenou.
Zbavíte sa pocitu, že ste príliš zvedavý, alebo hovoríte niečo nevhodné. Môžete byť prekvapený sami zo seba, odkiaľ k vám tie vety prúdia, kde sa vzala tá ľahkosť. Stanete sa Majstrom komunikácie.
Ak nemáte definovaný cieľ komunikácie, veľmi ľahko sa stávate súčasťou cieľa niekoho iného
Vtedy sa dostaví pocit, že situáciu nemáte pod kontrolou. Akoby vás ovládal ten druhý a smeroval vás presne tam, kam vás chce dostať. Možno sa to stalo aj vám, že ste po rozhovore odchádzali s nepríjemným pocitom, akoby ste boli nepriamo nútený hovoriť aj to, čo sami nechcete. Obzvlášť skúsení predajcovia ovládajú túto zručnosť na vysokej úrovni.
Ak sa v takejto situácii ocitnete nabudúce, reagujte flexibilne a stanovte si za cieľ ukončiť nepríjemnú konverzáciu čo najrýchlejšie tak, aby to druhá strana s ľahkosťou prijala a nenastal medzi vami konflikt.
Naučte sa prebrať kontrolu nad rozhovormi, ktoré vo svojom živote vediete. Skvelým nástrojom, ktorý vám pomôže vycibriť svoje komunikačné zručnosti je napríklad Neurolingvistické Programovanie.
Trénujte sa v stanovení si Komunikačných cieľov
Čím častejšie si pred stretnutím zadáte cieľ konverzácie, tým skôr sa vám táto zručnosť dostane pod kožu.
Stanovením si cieľa dávate najavo sami sebe, ako si vážite svoj čas, aj ako vedome žijete svoj život. Stanovujte si, čo sa chcete v rozhovore dozvedieť, čo chcete dosiahnuť aby sa stalo. Či túžite po tom, aby sa kamrátka na vás usmiala, aby vás partner objal a povedal vám, ako vás ľúbi, aby si deti bez reptania upratali izbu, či aby vám kolega pomohol s vystavením cenovej ponuky pre klienta.
Je taktiež úplne v poriadku ak si tanovíte, že chcete rozhovoru nechať voľný priebeh a nedávať mu žiadny konkrétny zámer. Aj takto sa dá definovať komunikačný cieľ.